مشاوره پیش از ازدواج | ضرورت و اهداف

مشاوره پیش از ازدواج / ضرورت و اهداف

Reference: https://drraminalavi.com/%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac/

مشاوره پیش از ازدواج از آغاز توجه کمتری به  دلائل انتخاب یکدیگر توسط زوجین می کرد. پیش از ازدواج پیش فرض ها و تصوراتی درباره ازدواج وجود دارد. همچنین افراد درباره همسر آینده خود انتظارات مشخصی دارند. گاهی اوقات این انتظارت و پیش فرض ها کاملا در دسترس نیستند. و یا اینکه این انتظارها و باورها می توانند مبتنی بر واقعیت نباشند و سازگاری کمی داشته باشند. مشاور با آگاه کردن افراد از مسائلی که می ­تواند بعدا مشکلاتی ایجاد کند، طرفین را برای ازدواج آماده می­ کند. برعکس مشاوره ازدواج در تهران یا سایر شهرها که بر مشکلات تمرکز دارد، مشاوره قبل از ازدواج با هدف پیشگیری از ناراحتی در آینده و بهبود ارتباط انجام می شود. پژوهش های متعددی کیفیت ازدواج را متاثر از شناخت پیش از ازدواج مطرح کرده اند.

براساس یافته های موسسه مطالعات خانواده، میزان بیشتری از افراد به مشاوره و آموزش های روانشناختی قبل از ازدواج گرایش پیدا کردند. این افراد فهم بهتر از خود و طرف مقابل، ارزیابی درست از انتظارات و تصورات از زندگی مشترک و دست یابی به یک چهارچوب برای ارتباط سالم را از مزیت مشاوره پیش از ازدواج عنوان کردند. فرهنگ فردگرایی روبه افزایش است. بنابراین ضرورت دارد که زوج ها را با مشاوره های موثر برای زندگی مشترک آماده ساخت.

در ادامه موارد زیر مرور می شوند:

  • چه موقع مشاوره ضرورت دارد؟
  • اهمیت مشاوره پیش از ازدواج
  • اهداف مشاوره
  • نقش خانواده ها
  • مشکلات دوران پیش از ازدواج

چه موقع مشاوره ضرورت بیشتری دارد؟

درحال حاضر برنامه تدوین شده مشخصی برای مشاوره پیش از ازدواج با مشاوره خانواده تهران یا سایر شهرها وجود ندارد. اما در برخی موارد ضرورت مشاوره بیش از پیش احساس می شود. در زیر به چند مورد اشاره می شود:

  1. وقتی والدین جوان باشند و سن فرزندان کمتر از ۲۵ سال باشد.
  2. وقتی یکی از طرفین اشتیاق و اصرار زیادی برای ازدواج داشته باشد. این اصرار می تواند از طرف خانواده یا خود شخص باشد.
  3. وقتی تفاوت های مذهبی، قومی یا اجتماعی اقتصادی قابل توجه باشد.
  4. وقتی دونفر حداقل درباره یک موضوع مشخص به فهم مشترک نرسیده باشند. این موضوع می تواند مسائل مختلفی را شامل شود.
  5. وقتی سابقه ازدواج ناموفق وجود داشته باشد.
  6. وقتی یک یا هردو نفر فرزند داشته باشند.
  7. وقتی مسئولیت والدین بر عهده یکی از دو طرف باشد.
  8. وقتی یک یا هردو نفر سابقه آزار یا تروما در گذشته داشته باشند.

قبل از ازدواج، مشاوره یک گام بسیار مهم به حساب می آید. فرد فرصت پیدا می کند تا ارزش ها و اهداف خود و شریکش را بازشناسی کند. همچنین با بهبود مهارت های ارتباطی امکان احتمال یک پیوند بلندمدت نیز افزایش میابد. هر تغییر عمده ای در زندگی به آمادگی نیاز دارد. مشاوران در این مسیر به جنبه های متلفی توجه می کنند. انتظارات و برنامه هایی که برای آینده وجود دارند. سبک های ارتباطی و تطابق زوج از موارد مهم هستند.

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

اهمیت مشاوره برای افراد جامعه بیش از پیش آشکار شده است. لازم به ذکر است که در دوران آشنایی پیش از ازدواج، بخصوص در مواردی که‌ بعد از زمان کوتاهی ازدواج شکل می گیرد، ممکن است شناخت کافی از یکدیگر شکل نگیرد. در یک دو دهه گذشته جنبش غنی سازی زندگی زناشویی به برنامه های مشاوره ای قبل از ازدواج کشیده شده است. مشاوره قبل از ازدواج فرصتی است برای افزایش آگاهی و اطلاع زوج ها از نقش خود در شکل دادن به یک رابطه سالم و موفق. مشاوره قبل از ازدواج به اهداف ازدواج وضوح می بخشد. شناخت روانشناختی زن و مرد از خود و از یکدیگر را ارتقاء می دهد. ملاک های لازم برای وراد شدن به یک زندگی مشترک آشکار و تقویت می شوند. برخی موضوعات که در جلسات مشاوره بررسی می شوند:

سبک های ارتباطی

استراتژی های حل تعارض

شیوه های تصمیم گیری و انتخاب

باورها و ارزش ها

نقش های جنسیتی

دیدگاه درباره فرزند دار شدن

اهداف شخصی و جمعی

مشاوره پیش از ازدواج به زن و مرد کمک می کند تا بتوانند بهتر ارتباط برقرار کنند. ینابراین آنا می توانند به شناخت و آگاهی مناسب تری از یکدیگر دست پیدا کنند. به آنها کمک می شود تا انتظارات واقع بینانه ای از ازدواج پیدا کنند و برای حل مشکلات به مهارت های حل مسئله مجهز شوند. هدف این است که از نارضایتی و شکست در زندگی زناشویی جلوگیری شود. همچنین به استحکام و ثبات ازدواج کمک شود.

اهداف مشاوره پیش از ازدواج

هدف مشاوره شناسایی و مورد توجه قرار دادن حوزه هایی است که احتمال شکل گیری تعارض در آنها وجود دارد. مشاور به شکل گیری استانداردهای واقع بینانه برای زندگی مشترک کمک می کند. تاریخچه ارزش های شخصی و انطباق پذیری آنها بررسی می شود. یک چالش جدی چگونگی ارتباط در دوران قبل از ازدواج است. در این فرایند به شما کمک می شود  که بفهمید فرد مقابل چقدر شمار را می فهمد. چگونگی درک و ابراز احساسات و شباهت دو نفر از دیگر اهداف مهم مشاوره پیش از ازدواج است. در مشاوره تاثیر گذشته فرد بر زندگی فعلی نیز بررسی می شود. مهم است که مسائل موجود در گذشته به زندگی فعلی کشیده نشوند.

نقش خانواده ها

مورد دیگری که اهمیت مشاوره پیش از ازدواج را آشکار می کند این است که، گاهی خانواده ها در تصمیم گیری درباره ازدواج فرزندشان سهمی بیشتر از آنچه که باید بر عهده می گیرند. این موضوع ممکن است مانع شناختی شود که خود فرد باید به دست بیاورد. یا برعکس ممکن است تصمیم گیری را به طور کل و به دلیل اختلاف های بین نسلی به عهده فرزند خود بگذارند. در این حالت مشکلات بین فرد و خانواده به ممکن است به تصمیم گیری های احساسی منجر شود. در برخی جوامع نیز روابط بین دو‌جنس تا قبل از ازدواج محدود به تعامل و مشاهده افراد خانواده یا اقوام است‌. اما این تعامل ها ممکن است شناختی کافی از جنس مخالف فراهم نکنند. بهتر است که میزان بهینه ای از شناخت قبل از ازدواج با مراجعه به دکتر روانشناس تهران یا سایر شهرها بدست آید. در شرایطی که به هر دلیلی امکان مراجعه وجود ندارد می توان از مشاوره آنلاین استفاده کرد.

مشکلات دوران پیش از ازدواج

همچنین ممکن است در دوران پیش از ازدواج مشکلاتی آشکار شوند. در برخی موارد این مشکلات مثل اختلاف نظرهایی درباره حل مسائل روزمره، عادی هستند. این موضوع می تواند مثبت تلقی می شود، چراکه نحوه مواجهه با این مشکلات می تواند به افزایش شناخت از یکدیگر منجر شود. اما به شرطی که با مشکلات به شیوه ای سازگارانه مواجه شود. بنابراین دوران آشنایی پیش از ازدواج لزوما نباید بدون مشکل باشد، بلکه بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در آینده خود را نشان دهند می توانند در دوره شناخت قبل از ازدواج شناسایی، بررسی و حل شوند. شناسایی و حل مشکلات در دوران آشنایی پیش از ازدواج می تواند احتمال یک ازدواج موفق را افزایش دهد.

دکتر رامین علوی نژاد

 

 

Related Post