کاهش اشتباهات داوری در جام جهانی به کمک فناوری VAR

کاهش اشتباهات داوری در جام جهانی به کمک فناوری VAR

این فناوری در ماه مارس به تأیید هیئت بین‌المللی فوتبال رسید و در تنها در صورتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که یک تصمیم بتواند منجر به تغییر نتیجه‌ی بازی شود. با این حال، تیم VAR در موارد «خطای واضح و آشکار»، با داوران داخل زمین ارتباط برقرار خواهد کرد و داوران برای ارتباط با این تیم می‌توانند در هر لحظه بازی را متوقف کنند. تصمیمات VAR در وب‌سایت و اپلیکیشن فیفا نیز درج خواهد شد.

فیفا با انتشار ویدئویی می‌گوید این فناوری به‌منظور کمک به داوران و شکل‌گیری بازی عادلانه طراحی شده است. با این حال، فناوری جدید فیفا همه‌ی عاشقان فوتبال را راضی نخواهد کرد. این فناوری در ماه مارس در یک بازی استرالیایی عملکردی ناموفق داشت و یک گل آفساید که پیروز مسابقه را تغییر داد، صحیح اعلام کرد. گرک اوروک از فدراسیون فوتبال استرالیا، در این باره می‌گوید: «فناوری VAR در آن موقعیت بد عمل کرد و زوایای پخش مورد نیاز نیز در دسترس نبود.»

 

مجله‌ی New Scientist روز چهارشنبه این سیستم را فناوری ناقصی نامید که زیبایی فوتبال را در معرض نابودی قرار می‌دهد و در عنوان سرمقاله‌ی خود نوشت: «همین حالا آزمایش اشتباه داوری ویدئویی را متوقف کنید.» این سیستم جدید روز پنج‌شنبه بدون هیچ سر و صدایی آغاز به کار کرد و در نخستین بازی جام جهانی که در آن روسیه‌ی میزبان با ۵ گل موفق به شکست عربستان سعودی شد، مورد استفاده قرار گرفت؛ البته در آن بازی به دخالت تیم VAR نیازی نبود.

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید