جف بزوس و آمازون: ساختارشکنان موفق بازار | اخبار فناوری جدید روز دنیا

جف بزوس و آمازون: ساختارشکنان موفق بازار

اخبار جدید فناوری

این سایت برگرفته از بروزترین اخبار روز دنیا از جماه خبرهای فناوری

 ساختارشکنی از ویژگی‌های بارز جف بزوس است که وی را به عنوان رهبری کاریزماتیک و محبوب در دنیا معرفی کرده است.

این روزها ساختارشکنی مفهوم جذاب و پرطرفداری دارد و رنگ و بوی نوعی مد را به خود گرفته است. اما در دنیای تجارت، ساختارشکنی تنها به یک مد زودگذر محدود نمی‌شود. بشر در اوایل راه خود کشف کرد که بهترین روش برای افزایش سطح استاندارد زندگی خود اختراعات مداوم است. از این رو به دنبال فناوری، فرآیندها و سیستم‌ها رفت. در واقع او با این انتخاب، از یک بی‌نظمی انسجام یافته پیروی کرد. ساختارشکنی و نوگرایی کمک کرده است که مواردی مانند غذا، لباس و بسیاری از کالا و خدماتی که نیاز داریم، راحت‌تر به دست ما برسد. از طرفی دیگر، ساختارشکنی توانست امکان آموزش برای میلیاردها نفر در سراسر جهان را محقق کند، سفرها را ساده‌تر و ارزان‌تر سازد و در برابر بیماری‌های تهدیدکننده روش‌های درمانی ارائه دهد.

مسئله این است که به محض استفاده از یک سیستم و عادت کردن به آن، تلنگرهای زیادی برای وقوع یک ساختارشکنی وجود دارد. ساختارشکنی، بر خلاف مزایای بلندمدتی که دارد می‌تواند برندگان یا بازندگان خاص خود را داشته باشد. یک مثال آن کسب و کارهایی است که ورشکسته می‌شوند و افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند؛ از طرفی در طول ۳۰ سال گذشته، ساختارشکنی توانسته است ثروت‌های بزرگی برای بنیان‌گذاران شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، کارکنان و دیگر افراد درگیر با این موضوع ایجاد کند.

موفقیت آمازون

در حال حاضر، هیچ شرکتی در دنیا نتوانسته است مانند آمازون طعم قدرتمند و بی‌باکانه‌ی ساختارشکنی را تجربه کند. آمازون در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس تاسیس شد و فعالیت آن، فروش کتاب در سراسر جهان بود. در طی مسیر بزوس، کسب و کارهای زیادی مجبور شدند به شیوه‌ی کاری خود پایان دهند یا از بازی کنار بکشند.

مقاله‌های مرتبط:

بزوس و تیم همراهش توانستند میلیاردها جلد کتاب و دیگر موارد چاپی را به روشی ارزان‌تر از قبل در اختیار مردم سرتاسر دنیا بگذارند. هنوز دو سال از افتتاح آمازون نگذشته بود که سهم این شرکت در بازار بورس بیش از ۵۰۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. آمازون تنها به نقش تامین کننده‌ی کتاب بسنده نکرد. بلکه توانست سلطه‌ی شرکت‌های مطرحی مانند سونی، اپل و سامسونگ را در دو بخش مهم تصاحب کند: کتاب‌خوان‌های الکترونیکی و تبلت! در حال حاضر، آمازون دومین شرکت مطرح در عرصه‌ی تجارت الکترونیک است. رتبه‌ی نخست این جایگاه به علی‌بابای چینی اختصاص دارد.

راز و رمز برقراری این قدرت ۲۵ ساله

ماموریتی که در بطن آمازون تعریف شده، ساده و مختصر است:

چشم‌انداز ما این است که مشتری‌مدار ترین شرکت روی زمین باشیم. می‌خواهیم افراد هر چه را که می‌خواهند، پیدا کنند و اگر خواستند آن را به صورت آنلاین خریداری کنند.

آمازون بر ستون مشتریان خود تکیه کرده و تکنولوژی را اولویت قرار نداده است. ضمن این که بزوس هم ثابت کرده است که با مرکز قرار دادن مشتری در اکوسیستم صنعت، نوعی واکنش زنجیره‌ای تنظیم کرده است که اغلب اوقات تاثیر مثبتی بر مردم جهان دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۶، آمازون اعلام کرد که قصد دارد در خصوص فروشگاه‌های سنتی هم دست به ساختارشکنی بزند. از این رو در ۲۲۰۰ فروشگاه فیزیکی آمازون، مشتریان می‌توانند خریدی حضوری و بر مبنای تکنولوژی را تجربه کنند. آمازون در اواسط سال ۲۰۱۷ فروشگاه زنجیره‌ای غذایی هول فودز را خریداری کرد. در واقع آمازون قصد دارد تا دنیای غذای آنلاین را نیز متحول کند. بعلاوه آمازون با شرکت‌های جی‌پی مورگان و برکشایر هاتاوی شروع به همکاری کرده است تا تحول قابل توجهی در سیستم ناکارآمد سلامت در ایالات متحد به پا کند.

جف بزوس+ وارن بافت+ جیمی دایمون

در ادامه به بررسی ۶ دلیلی خواهیم پرداخت که پیش‌بینی موفقیت این سه شرکت را توجیه می‌کند:

زمان‌بندی عالی

سیستم مراقبت‌های بهداشتی یکی از چالشی‌ترین معضلات حل نشده‌ی ایالات متحده است. به طوری که برای تمام شهروندان این کشور، صرف نظر از نژاد، سطح تحصیلات، درآمد، سن و عقیده‌ی سیاسی موضوع ملموسی است. بنابراین آمازون و دو شرکت دیگر دست بر روی موضوعی گذاشته‌اند که اهمیت آن در این برهه از زمان کاملا مشهود است.

قدرت مالی بالای سه شریک

در این برنامه نام سه چهره‌ی متعهد مطرح است: جف بزوس، جیمی دایمن و وارن بافت. این مردان پیش از این بارها ثابت کرده بودند که می‌توانند برای سرمایه‌گذاران سوددهی بالایی فراهم کنند و شرکت‌های آن‌ها با رشد سالانه همراه بوده است.

مقاله‌ی مرتبط:

تجربه و مهارت این سه نفر مکمل هم‌دیگر است: از یک طرف بزوس به عنوان یک تکنولوژیست و کارآفرین یاغی! قرار دارد، از سمت دیگر وارن بافت، سرمایه‌گذار واقع‌گرا و کنار این دو، جیمی دایمن سرمایه‌گذار عاقل و محتاط است. آن‌ها می‌دانند که ترکیب یک فناوری سازمان‌یافته، یک مدل هوشمندانه‌ی کسب و کار و کنترل مناسب منابع می‌تواند آن‌ها را برنده‌ی این میدان کند.

از کوچک به بزرگ

هر چند که اعلام خبر همکاری این سه نفر ممکن است بازارهای سهام جهانی را بلرزاند و رقبای زیادی را برانگیخته کند، اما سه رقیب تصمیم دیگری گرفته‌اند. آن‌ها می‌خواهد در مرحله‌ی اول مراقبت‌های بهداشتی را بهبود و در کنار آن هزینه‌ها را کاهش دهند. بنابراین شروع برنامه‌ی آن‌ها با مدیریت وضعیت سلامت ۱.۱ میلیون نفر از کارمندان‌شان آغاز می‌شود. از این رو، فرصتی برای آن‌ها فراهم است تا بسیاری از راهکارها را قبل از ورود جدی‌شان به بازار بررسی کنند.

تجربه‌ای جدید

هیچ‌کدام از این سه شریک به طور بالقوه منافع خاصی در بحث سلامت و بهداشت ندارند. جی‌پی مورگان بانکدار بسیاری از شرکت‌های مطرح در صنعت مراقبت‌های بهداشتی است و برکشایر هاتاوی هم در چندین شرکت بزرگ دارویی سهام دارد. با این حال، هیچ کدام آن‌ها تجربه‌ی کار اجرایی در خصوص بحث سلامت را نداشته‌اند. تمرکز آن‌ها بر روی کارکنان‌شان به آن‌ها اجازه‌ می‌دهد که به دور از هیاهوی رقبا، تامین‌کنندگان و رسانه‌ها شروع به کار کنند.

پیروی دیگر شرکت‌ها

در این میان دیگر شرکت‌های مطرح در حال پیروی از آن‌ها هستند. به این منظور، شرکت اپل اعلام کرده است که قصد راه‌اندازی کلینیک‌های سلامتی برای کارکنان خود و خانواده‌هایشان را دارد.

در نهایت، همیشه این ریسک وجود دارد که این تیم خبره تمرکز خود را در ادامه‌ی این مسیر بی‌پایان از دست بدهد. با این حال، بزوس تا کنون در قالب یک رهبر ساختارشکن راه خود را دامه داده است و در این میان نه تنها موقعیت وی تنزلی پیدا نکرده، است بلکه او توانسته به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود. شرکت آمازون او ۲۴ سال پیش راه‌اندازی شد و توانست به درآمد سالانه‌ی ۲۰۰ میلیارد دلار در سال و رشد ۴۱ درصدی برسد.

برای دیدن اخباری های جدید به صفحه اصلی سایت مراجعه فرمایید با تشکر مدیریت سایت

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید