خانه های ضد زلزله گنبدی در ژاپن

خانه های ضدزلزله

رکنا: یک سازنده ی خانه های مدولار ژاپنی به عنوان یک متریال ساختمانی بسیار ارزشمند «فوم پلی استایرن» را معرفی کرد .

این خانه های گنبدی پلی استایرنی به شکلی قابل ملاحظه در برابر زلزله مقاوم بوده و قیمت ارزان، سرعت بالای ساخت و دارا بودن ویژگی های عایق حرارتی، آنها را به متریالی بسیار جالب توجه تبدیل کرده است.

خانه های گنبدی درژاپن

این خانه های گنبدی شکل پلی استایرنی از ۱۵ سال پیش تاکنون در ژاپن ساخته می شدند اما سال ۲۰۱۶ تقاضا برای این خانه های فوق سبک به شکلی چشم گیر افزایش یافت و دلیل آن نیز زلزله ی ۷ ریشتری کوماموتو بود که تلفات آن ۴۹ کشته و ۳۰۰۰ زخمی بود. در جریان این زلزله ۴۴ هزار نفر ناچار به ترک منازل خود شدند، خانه هایی که فرو ریخته یا طعمه ی حریق شده بودند؛ برخی از این افراد همچنان نیز در خانه های موقت زندگی می کنند. خانه های معمولی در کوماموتو و اویتا از نظر سازه ای با مشکلات عمده ای روبرو شده بودند اما تنها جایی که این زلزله را به خوبی پشت سر گذاشته و هیچ آسیبی ندیده بود محدوده ی روستایی کیوشو یعنی مجموعه ی ۴۸۰ خانه ی گنبدی شکلی بود که به صورتی کاملا فشرده کنار هم قرار گرفته و توسط Japan Dome House ساخته شده بودند.

این شرکت ژاپنی بالغ بر یک دهه درباره ی مقاومت خانه های سبک پلی استایرنی خود در برابر زلزله سخن گفته بود اما در واقع زلزله ی کوماموتو در نهایت مردم را قانع کرد که صحبت های این شرکت چیزی بیشتر از تبلیغ است. قطعات فوم پلی استایرنی که برای ایجاد یک خانه ی گنبدی شکل به همدیگر چسبانده می شوند، تنها ۸۰ کیلوگرم وزن دارند و نبود تیر و ستون در این ساختار، آن را به مدلی بسیار عالی در برابر زلزله تبدیل می کند.
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این شرکت ژاپنی در ساخت و سازهای خود از فوم پلی استایرن معمولی استفاده نمی کند. آنها با استفاده از یک تکنولوژی اختصاصی، نسل جدیدی از مواد را تولید کرده اند که نسبت به مواد مصرفی ظروف و بسته های مواد غذایی بسیار مقاوم تر هستند. ابعاد واحدهای پلی استایرن معمولی تا ۵۰-۶۰% اندازه ی واقعی مونومر استایرن افزایش می یابد و همین موضوع باعث جذب مقادیر زیادی اکسیژن در این حالت می گردد. شرکت خانه های گنبدی ژاپن شیوه ی جدیدی را توسعه داده که در آن ابعاد مونومرهای استایرن تنها تا ۲۰% افزایش می یابند و این موضوع جذب اکسیژن را کمتر می کند که تاثیر مستقیمی با محکم شدن این ماده به نسبت فوم های متداول دارد و در عین حال قابلیت های عایق بودن آن را نیز حفظ می کند.
یک خانه ی گنبدی در عرض یک هفته و با تیمی سه نفره تکمیل می شود. در چنین خانه ای از قطعات مدولار استفاده شده و قیمت آن برای زیربنای ۳۶ متر مربعی و ارتفاع ۳ متری سقف بین ۷-۸ میلیون ین ژاپن (۶۸۷۰۰ تا ۷۸۵۰۰ دلار آمریکا) می باشد. از آنجا که فوم پلی استایرن دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شود و ریسک هجوم موریانه ها نیز در مورد آن صادق نیست، چنین خانه هایی بسیار بادوام بوده و عمری طولانی برای آنها تخمین زده می شود.
یکی دیگر از مزایای خانه های گنبدی پلی استایرنی این است که فضاهای آنها به شکلی باورنکردنی قابل تنظیم هستند؛ همین موضوع به مالکان خانه ها این امکان را می دهد که رنگ تعلق خود را به فضای خانه ببخشند. این خانه های گنبدی فومی می توانند به عنوان اقامتگاه های دائمی، مهمان خانه و حتی هتل های کوچک کاربرد داشته باشند. از آنجا که ساخت این خانه ها سریع بوده و نسبتا ارزان محسوب می شوند می توانند به عنوان سکونتگاه موقت در مواقع بروز بحران و بلایای طبیعی نیز به کار روند.
بنا به ادعای این شرکت ژاپنی، هر ساله در ژاپن ۱۰۰ عدد از این خانه های گنبدی پلی استایرنی به فروش می رسند.

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید