بهترین راهکارها برای غلبه بر تعویق

Thinking business woman in front of question marks drawn on blackboard

تا به حال به افرادی برخورده اید که روی زمین مترو نشسته، با لپ تاپ شان کار می کنند و کاری را که فردی دیگر در کتابخانه نمی تواند تمام کند را در آن شلوغی انجام می دهند؟ این افراد کنترل ذهن شان را در دست دارند و همین امر باعث می شود که حتی در مکان های شلوغ تمرکزشان را از دست ندهند.

در حقیقت عواملی که موجب حواس پرتی می شوند برای همه وجود دارند اما افرادی که بهره ی بالایی از زمان شان می برند با اتخاذ دو قدم خود را از تعویق رها می کنند. اولین قدم شناخت دلیل تعویق و دومین به کار گیری راهکارهایی برای از بین بردنش است.

برخی فکر می کنند تنبلی و عدم مدیریت باعث به تعویق افتادن کارها می شود. اما تحقیقات نشان داده افکار منفی است که فرد را بی حوصله می کند و انگیزه ی شروع به کار را از او می گیرد.

غلبه بر تعویق

برای اینکه بر تعویق چیره شوید باید ابتدا افکار منفی را از بین ببرید تا پرانرژی شده و به کار بپردازید. راهکارهایی در زیر برای غلبه بر تعویق آمده است:

  • دلیل را بیابید

ممکن است دلیل به تعویق انداختن کارها گرسنگی، خستگی، عدم علاقه به کار باشد یا فکر اینکه بار تیم بر دوش شماست اذیت تان بکند. به هر حال برای از بین بردن هر چیزی باید دلیل آن را پیدا کرد. زمانی که مایل به انجام دادن وظایف یا کارهای لیست روزانه تان نیستید دقیقه ای را به یافتن علتش صرف کنید. مطمئن باشید بسیاری از دلایل به راحتی حل می شوند.

بقیه درادامه مطلب

  • موانع را از بین ببرید

قبل از اینکه به کار بپردازید به همه ی عواملی که می توانند مانع کار کردن تان شوند فکر کنید و قبل از رسیدن زمان کار، آنها را از بین ببرید. فرض کنید مدیر شما دستورات را از طریق تلگرام یا ایمیل برای تان می فرستد و هر زمان که تلگرام را باز می کنید که لیست وظایف تان را چک کنید با پیام های دوستان و خانواده مواجه می شوید و پاسخ دادن به آنها تمرکز تان را از بین می برد. برای غلبه بر این حواس پرتی کافی است از دستورات پرینت بگیرید یا روی کاغذی آنها را یادداشت کنید.

  • به هر صورت کار را شروع کنید

همیشه شروع کردن کار سخت است. ممکن است دقایق زیادی را صرف کارهای پیش پا افتاده کنید اما قدمی برای انجام پروژه برندارید. دلیل آن می تواند موانع ذهنی باشد که برای خود می سازید. تنها کاری که باید بکنید این است که اولین پاراگراف را بنویسید، یا برای ورزش کردن لباس های تان را بدون توجه به افکار منفی بپوشید و بیرون بروید. بعد از چند دقیقه خواهید دید که حال تان از انجام دادن کار، چقدر خوب است.

  • کارهای بزرگ را به بخش های کوچک تقسیم کنید

واژه ی پروژه، تحقیق یا … سنگین است. ممکن است با فکر کردن به آن از برداشتن اولین قدم نیز هراس به دل تان بیفتد. از این رو هر کاری را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و برای شروع، کارهای آسان تر را انجام دهید. مثلا برای نوشتن پروپوزال به ۱۰ ساعت کار و مطالعه ی مفید نیاز دارید. کافی است این ساعات را به دفعات ۱۵ دقیقه ای تقسیم کنید. با این کار بعد از چند روز به خود آمده و می بینید چه راحت پروپوزال تان را نوشته اید.

  • محیط خوبی برای خود بسازید

برای انجام دادن کارها باید در محیطی قرار بگیرید که هیچ وسایل الکترونیکی، تلویزیون و دوستی در اطراف تان نباشد. زیرا باعث پرت شدن حواس تان می شوند.

  • پیروزی های تان را جشن بگیرید

هیچ چیز شیرین تر از خط زدن کارهایی نیست که از لیست وظایف تان انجام داده اید. این موفقیت با ایجاد گیرنده های آندروژن در قسمت جایزه ی مغز احساس عالی در شما ایجاد می کند. افزایش گیرنده های آندروژن بر ترشح تستوسترون اثر می گذارد و نهایتا اعتماد به نفس فرد را بالا می برد و بر توانایی او در از بین بردن چالش ها می افزاید.

  • واقع بین باشید

هدفگذاری احساسی و غیر واقعی بزرگ ترین مانع انجام دادن کارهاست. از این رو با توجه به توانایی و زمانی که دارید وظایفی را برای خود تعیین کنید.

  • افکارتان را تصحیح کنید

اگر برای جلوگیری از تعویق مدام به خودتان بگویید «من کارهایم را به تعویق نمی اندازم» دقیقا به تعویق خواهید انداخت. در تحقیقی از شرکت کننده ها خواستند که به خرس قهوه ای فکر نکنند. جالب است که اکثریت به خرس قهوه ای فکر کردند. ذهن تان را فریب دهید. در عوض می توانید به این فکر کنید که اگر این کار را انجام دهید چقدر پیشرفت خواهید کرد.

  • کمال گرا نباشید

اکثر نویسنده ها ساعات زیادی را به بارش ایده اختصاص می دهند یا صفحات زیادی می نویسند با اینکه می دانند آنها هیچ جایی در کتاب شان نخواهند داشت. اما این کار را می کنند زیرا به خوبی می دانند ایده پردازی زمان می برد.

متاسفانه برخی به این فکر می کنند که ایده های خوبی ندارند یا نمی توانند کار را به خوبی انجام دهند. حقیقت این است که تا شما قدمی برندارید نخواهید فهمید. پس افکارتان را تغییر داده و تلاش کنید.

  • خودتان را ببخشید

حتی اگر نتوانستید بر تعویق غلبه کنید خودتان را سرزنش نکنید. هیچ چیز بیشتر از تنبیه کردن نمی تواند انگیزه ی ادامه ی کار را از شما بگیرد. خودتان را ببخشید و به خود قول دهید بار دیگر بدون فکر کردن به چیزی به کار خواهید پرداخت.

کلام آخر

کلید چیره شدن بر تعویق این است که بدانید ریشه ی آن در احساسات تان است. با به کارگیری استراتژی های بالا، افزایش بهره وری تان را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید